Στάδια Ανάπτυξης - Νηπιακή ηλικία

Όσα περισσότερα γνωρίζει ο γονέας για τα στάδια ανάπτυξης ενός παιδιού τόσο πιο καλά προετοιμασμένος είναι ώστε να αντιμετωπίσει κάθε αλλαγή ανάλογη της ηλικίας του παιδιού, να αποφύγει αδικαιολόγητες ανησυχίες, καθώς και να γνωρίζει τον τρόπο που θα πρέπει να πλησιάσει το παιδί στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.


Η ανάπτυξη κατά τη νηπιακή ηλικία
(από το 2ο έως το 6ο έτος του παιδιού)

Κατά τη βρεφική ηλικία το παιδί κατέκτησε την ικανότητά του να αυτοεξυπηρετείται. Κατά τη διάρκεια της νηπιακής ηλικίας επεκτείνει τις προσπάθειες του στην κατάκτηση της αυτονομίας και της αυτάρκειας, απαραίτητων στοιχείων για τη μετάβασή του στο επόμενο στάδιο.
  • Σωματική και Κινητική Ανάπτυξη

    +

    • Η σωματική ανάπτυξη συνεχίζεται και εξαρτάται σε μεγάλο ποσοστό από την άσκηση και τις εμπειρίες που βιώνει κάθε παιδί.

    • Στο τέλος του 2ου έτους το παιδί έχει ύψος τουλάχιστον 80 εκατοστά και βάρος περίπου 12 κιλά.

    • Οι ανάγκες του ύπνου καλύπτονται περισσότερο κατά τη διάρκεια της νύχτας και το νήπιο έχει συγκριτικά με το βρέφος λιγότερη ανάγκη τροφής.
      • Κατά την περίοδο αυτή το παιδί δεν περιορίζεται στην κατάκτηση του σώματος και των κινήσεων του, αλλά διεκδικεί να κατακτήσει και τον κόσμο γύρω του τρέχοντας, ανεβοκατεβαίνοντας σκάλες, σκαρφαλώνοντας, και γενικά δοκιμάζοντας καθετί που του κινεί την περιέργεια.


  • Γνωστική ανάπτυξη

    +

    Μέχρι την ηλικία των 2 ετών ο εγκέφαλος έχει φτάσει το 75% του συνολικού του βάρους και η αύξηση των εγκεφαλικών συνάψεων συμβάλλει στη βελτίωση των γνωστικών λειτουργιών του παιδιού.

    • Παρατηρούνται σημαντικές αλλαγές καθώς εμφανίζεται η συμβολική σκέψη και η χρήση της γλώσσας.

    • Το παιδί αρχίζει να παράγει εσωτερικά σύμβολα τα οποία αντιπροσωπεύουν εξωτερικά αντικείμενα και διαμορφώνει σχέσεις ανάμεσα τους.

    • Είναι η περίοδος που δύο στις τρεις προτάσεις του παιδιού ξεκινούν με το “πώς” και το “γιατί”.

    • Η σκέψη του γεννά απορίες και αναζητά απαντήσεις οι οποίες όμως δεν είναι πάντα απόρροια λογικής.

    • Eίναι η ηλικία που η σκέψη των παιδιών διακατέχεται από αρκετή φαντασία και εγωκεντρισμό.


    • Η ικανότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί τη γλώσσα εξελίσσεται σημαντικά τόσο στο συντακτικό όσο και στο σημασιολογικό τομέα.

    • Διευρύνει αισθητά το λεξιλόγιό του, το μήκος των προτάσεων αυξάνεται και ανακαλύπτει την ικανότητά του να προσαρμόζει τη γλώσσα του στις ανάγκες του συνομιλητή τους.

    • Στις αρχές του 2ου έτους παρουσιάζεται το συμβολικό παιχνίδι και συμπίπτει με την εμφάνιση της συμβολικής λειτουργίας.
  • Συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη

    +
    • Κατά τη νηπιακή ηλικία τα συναισθήματα διαφοροποιούνται και αποκτούν προοδευτικά μεγαλύτερη σταθερότητα και διάρκεια.
    • Από τη βρεφική παιδικότητα, το παιδί περνά σε μια απίστευτη ενεργητικότητα έχοντας συχνά εκρήξεις θυμού, ζήλιας, πείσμα, ανυπακοή, μη δικαιολογημένες φοβίες και όλα αυτά σε μεγάλο βαθμό.

    • Η κοινωνικότητα του παιδιού αναπτύσσεται καθώς διευρύνεται ο κοινωνικός του κύκλος, γνωρίζει άτομα εκτός του οικογενειακού του περιβάλλοντος και αρχίζει να συνειδητοποιεί την ύπαρξη κανόνων, ευχαρίστησης και υποχρεώσεων μέσα από το παιχνίδι.

    • Οι κοινωνικές επαφές του νηπίου με τους συνομηλίκους και η σχέση με τα αδέλφια διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην κοινωνική του ανάπτυξη και τη μάθηση μέσω της μίμησης.

    Παρατηρεί τις αντιδράσεις των άλλων και μαθαίνει τα όρια των δυνατοτήτων του, προωθεί την αυτονομία του, και μαθαίνει την ύπαρξη των ορίων, των κανόνων και των περιορισμών.

    • Στην προσπάθειά του να αυτονομηθεί και να χειριστεί τις δεξιότητες που απέκτησε, ξεπερνά πολλές φορές τα όρια.

    • Σχηματίζει την ταυτότητα του εαυτού του, αλλά και το ρόλο του φύλου, καθώς τα κοινωνικά πρότυπα που σχετίζονται με αυτόν ενσωματώνονται στην εικόνα του.

    • Μέσω της κοινωνικοποίησης επιτυγχάνεται η απόκτηση των πρώτων προτύπων και αξιών.

    • Από τη βρεφική παιδικότητα περνά σε μια απίστευτη ενεργητικότητα έχοντας συχνά εκρήξεις θυμού, ζήλιας, πείσμα, ανυπακοή, μη δικαιολογημένες φοβίες και όλα αυτά σε μεγάλο βαθμό.

    • Η κοινωνικότητα του παιδιού αναπτύσσεται καθώς διευρύνεται ο κοινωνικός του κύκλος, γνωρίζει άτομα εκτός του οικογενειακού του περιβάλλοντος και αρχίζει να συνειδητοποιεί την ύπαρξη κανόνων, ευχαρίστησης και υποχρεώσεων μέσα από το παιχνίδι.


Στάδια Ανάπτυξης

Ενημερωτικό Υλικό

Πρόσφατες δημοσιεύσεις



Αυτός ο ιστότοπος έχει παραχθεί για τις ανάγκες του έργου «Πρόγραμμα πρόληψης και πρώιμης διάγνωσης νευροαναπτυξιακών διαταραχών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας στο νομό Ηρακλείου Κρήτης» και αντιπροσωπεύει τις απόψεις των συντακτών του. Οι απόψεις αυτές δεν έχουν υιοθετηθεί ή εγκριθεί με οποιοδήποτε τρόπο από την Ειδική Υπηρεσία του τομέα Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως θέσεις του Υπουργείο ή τις Επιτροπής. Η Ειδική Υπηρεσία δεν εγγυάται την ακρίβεια των στοιχείων που περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστότοπο, ούτε αποδέχεται την ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των πληροφοριών αυτών.