Στάδια ανάπτυξης - Βρεφική ηλικία

Όσα περισσότερα γνωρίζει ο γονέας για τα στάδια ανάπτυξης ενός παιδιού τόσο πιο καλά προετοιμασμένος είναι ώστε να αντιμετωπίσει κάθε αλλαγή ανάλογη της ηλικίας του παιδιού, να αποφύγει αδικαιολόγητες ανησυχίες, καθώς και να γνωρίζει τον τρόπο που θα πρέπει να πλησιάσει το παιδί στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.


Η ανάπτυξη κατά τη βρεφική ηλικία
(από τη γέννηση έως το τέλος του 2ου έτους του παιδιού)

Κατά τη χρονική αυτή περίοδο της ζωής του παιδιού παρατηρείται ταχύτατη ανάπτυξη τόσο στο σωματικό όσο και στον ψυχοκοινωνικό τομέα.
  • Σωματική και Κινητική Ανάπτυξη

    +

    • Οι ταχύτατες αναπτυξιακές αλλαγές που πραγματοποιούνται στο ύψος και το βάρος του παιδιού το καθιστούν ικανό να πραγματοποιεί κάθε μέρα όλο και πιο πολύπλοκες κινήσεις.

    • Στην ηλικία των 4 μηνών το σωματικό βάρος του βρέφους είναι διπλάσιο από αυτό που είχε κατά τον τοκετό, ενώ στην ηλικία των 2 ετών είναι τετραπλάσιο.

    • Αμέσως μετά τη γέννησή του, το βρέφος εμφανίζει ποικίλα αντανακλαστικά, δηλαδή αυτόματες αντιδράσεις σε συγκεκριμένα ερεθίσματα του περιβάλλοντος.

    • Σταδιακά, η σκλήρυνση των οστών και η αύξηση της μάζας των μυών συμβάλουν στη βελτίωση της αδρής κινητικότητας των βρεφών μέσω της ανάπτυξης του κινητικού συντονισμού που τους επιτρέπει να μπουσουλούν, να περπατούν στηριζόμενα σε έπιπλα (περίπου στους 9 μήνες) και να περπατούν μόνα τους έως το τέλος του 1ου έτους.

    • Στην ηλικία των 6 μηνών τα βρέφη είναι ικανά να μένουν σε καθιστή θέση χωρίς στήριξη. • Στο τέλος της βρεφικής ηλικίας το παιδί μπορεί να στέκεται όρθιο και να περπατάει, να πιάνει και να χειρίζεται αντικείμενα, καθώς επίσης να τρώει μόνο του.

  • Γνωστική ανάπτυξη

    +

    • Στη φάση αυτή το βρέφος λειτουργεί αυτόματα και όχι εμπειρικά, δηλαδή οι αντιδράσεις του δεν είναι απόρροια σκέψης, αλλά περισσότερο έμφυτες, αντανακλαστικές.

    Νέες γνωστικές ικανότητες εκδηλώνονται σε διάφορους τομείς, όπως επίλυση προβλημάτων, παιχνίδι, κατηγοριοποίηση αντικειμένων και επικοινωνία.

    Κατά τον 1ο με 4ο μήνα τα βρέφη είναι σε θέση να συνδυάζουν δραστηριότητες που μέχρι πρότινος ήταν μεμονωμένες (π.χ. μπορούν να συνδυάζουν το πιάσιμο ενός αντικειμένου με το πιπίλισμά του). Σταδιακά αρχίζουν να αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον τους πιο αποτελεσματικά και σύνθετα.


    Κατά τον 8ο με 12ο μήνα τα βρέφη αρχίζουν να υπολογίζουν πιο σχολαστικά τις πράξεις που πρέπει να κάνουν προκειμένου να επιτύχουν κάτι (π.χ. θα μετακινήσουν ένα παιχνίδι προκειμένου να πάρουν ένα άλλο, το οποίο βρίσκεται κάτω από το πρώτο).

    Μεταξύ 2,5 και 12 μηνών η μνήμη φαίνεται να αυξάνει σταθερά.
    Στους 18 μήνες τα βρέφη φαίνεται να πραγματοποιούν «μικρά πειράματα» προκειμένου να παρατηρήσουν τα αποτελέσματά τους (π.χ. ρίχνουν ένα παιχνίδι από διάφορες αποστάσεις και παρατηρούν προσεκτικά που θα πέσει).


    Η γλωσσική ανάπτυξη ξεκινά με το κλάμα του παιδιού, την παραγωγή των πρώτων ήχων, και γύρω στο πρώτο έτος αρχίζει η παραγωγή λόγου.


    • Οι πρώτες λέξεις εμφανίζονται μεταξύ 10 και 14 μηνών, ενώ στους 18 μήνες σχηματίζουν τις πρώτες στοιχειώδεις προτάσεις (π.χ. μαμά μαμ, μπαμπά μπάλα).

  • Συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη

    +

    • Κατά την περίοδο αυτή το βρέφος μπορεί να εκφράζει όλα σχεδόν τα βασικά του συναισθήματα (αγάπη, φόβος, ζήλια, θυμός).

    Το κλάμα αποτελεί ένα πρωτόγονο μέσο επικοινωνίας των βρεφών με το περιβάλλον τους και παρουσιάζει αυξητική τάση κατά τις πρώτες έξι εβδομάδες της ζωής. Το «κοινωνικό χαμόγελο» αποτελεί απόκριση του βρέφους σε κάποιο άλλο πρόσωπο-ερέθισμα και σταδιακά επικεντρώνεται σε συγκεκριμένα άτομα (π.χ. στη μητέρα).
      Στους 4 μήνες τα βρέφη αρχίζουν να κατανοούν τα συναισθήματα πίσω από τις εκφράσεις του προσώπου και της φωνής των άλλων.

      • Συνήθως στον 7ο ή 8ο μήνα, παρατηρείται η προσκόλληση του βρέφους στη μητέρα και τα μέλη της οικογένειας και η πρόκληση άγχους, φόβου όταν αυτά απομακρύνονται.

      • Ο χειρισμός αυτής της κατάστασης συνεπάγεται την απόκτηση ή μη της «βασικής εμπιστοσύνης» στοιχείο μιας υγιούς προσωπικότητας ενός παιδιού.




Στάδια Ανάπτυξης

Ενημερωτικό Υλικό

Πρόσφατες δημοσιεύσεις



Αυτός ο ιστότοπος έχει παραχθεί για τις ανάγκες του έργου «Πρόγραμμα πρόληψης και πρώιμης διάγνωσης νευροαναπτυξιακών διαταραχών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας στο νομό Ηρακλείου Κρήτης» και αντιπροσωπεύει τις απόψεις των συντακτών του. Οι απόψεις αυτές δεν έχουν υιοθετηθεί ή εγκριθεί με οποιοδήποτε τρόπο από την Ειδική Υπηρεσία του τομέα Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως θέσεις του Υπουργείο ή τις Επιτροπής. Η Ειδική Υπηρεσία δεν εγγυάται την ακρίβεια των στοιχείων που περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστότοπο, ούτε αποδέχεται την ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των πληροφοριών αυτών.